Meranie cukru v krvi (Selfmonitoring) – Ako zmerať glykémiu

Pravidelné meranie cukru v krvi Vám poskytne skvelý obraz o tom, ako pri liečbe cukrovky postupujete. To platí ešte viac v prípade, že ste sa rozhodli...

Selfmonitoring glykémie je dôležitejší než by sa mohlo zdať.

Pravidelné meranie cukru v krvi Vám poskytne skvelý obraz o tom, ako pri liečbe cukrovky postupujete. To platí ešte viac v prípade, že ste sa rozhodli pravideľne cvičiť alebo rapídne zmeniť spôsob stravovania alebo druh liekov.

Preto je veľmi užitočné, pokiaľ máte svoj glukomer a môžete si merať glykémiu.

 

Pre koho je selfmonitoring glykémie?

 

Sledovanie glykémie nie je len pre diabetikov. V skutočnosti je selfmonitoring užitočný pre rôzne typy ochorení a zdravotných stavov. Selfmonitoring je užitočný napríklad:

  • Pre ľudí s hyperglykémiou alebo hypoglykémiou
  • Pre ľudí, ktorí sa rozhodli drasticky zmeniť spôsob stravovania alebo typ užívaných liekov
  • Pre ľudí, ktorí pravideľne berú dávky inzulínu
  • Pre tehotné ženy (môže hroziť vznik tehotenskej cukrovky)

 

 

Ako si zmerať hladinu cukru v krvi?

 

Návod ako si odmerať hladinu glukózy v krvi:

  1. Umyte si ruky a vložte testovací prúžok do glukomera
  2. Chvílkovým masírovaním nažeňte krv do hornej časti prsta
  3. Vložte lancetu do odberového pera (autolancety) a nastavte silu prierazu ihly v závislosti na hrúbke kože
  4. Priložte lancetu (ihlu) na ľavú alebo pravú stranu špičky prsta a urobte vpich
  5. Dotykom preneste krv na testovací prúžok v glukomeri
  6. Výsledky sa zobrazia na displeji

 

Ako často si hladinu merať?

Vo všeobecnosti je možné povedať, že čím častejšie si budete hladinu merať, tým lepší obraz budete mať o vašich hodnotách v priebehu dňa.

Pokiaľ máte počas dňa na meranie málo času, tak by ste mali poznať svoje hodnoty minimálne ráno nalačno a v závislosti ako vám to možnosti dovoľujú, tak pred a po jedle aby ste vedeli, ako vplýva na hladinu glukózy rôzny typ stravy.

Čím je váš zdravotný stav vážnejší, tým častejšie by ste si mali hladinu merať. To isté platí aj v prípade veľkej zmeny v životospráve. Je nutné pochopiť, že pokiaľ nemeráte niečo, čo funguje/nefunguje, tak neviete, že to funguje/nefunguje.

V prípade, že chcete četriť testovacie prúžky, tak sa svoju hladinu testujte ráno a aspoň ešte raz po jedle. Zároveň si tiež zapisujte namerané hodnoty a taktiež akú stravu ste zjedli.

Výsledky si následne môžete porovnať podľa hodnôt v tabuľke náhodného testu hladiny glukózy v krvi.

Leave a comment