Tehotenská cukrovka

Čo je Tehotenská cukrovka?

Tehotenská cukrovka alebo inak povedané gestačný diabetes je metabolická porucha, ktorá má tendenciu vzniknúť v neskorších štádiách tehotenstva.

U tehotných žien je toto ochorenie zvyčajne len dočasné avšak následky môže niesť v budúcnosti aj ešte nenarodený potomok.

Pri tehotenskej cukrovke nastáva nesprávne využitie inzulínu alebo jeho nedostatočná produkcia.

Nadmerné množstvo glukózy v krvi počas tehotenstva môže byť pre dieťa veľmi nebezpečné.

Je dôležité, aby ste počas gravidity dodržiavali odporúčania svojho lekára týkajúce sa hladín glukózy v krvi, aby ste sa vyhli komplikáciám a zabezpečili maximálne zdravie dieťaťa.

Čo spôsobuje tehotenskú cukrovku?

Podľa odborníkov nie je možné určiť presné príčiny. Výskumné štúdie však odhalili určité fakty.

Počas tehotenstva dostáva dieťa výživu od matky cez placentu. Placenta tiež uvoľňuje niektoré dôležité telesné hormóny, ako je estrogén a kortizol, ktoré sú dôležité pre ochranu zdravia plodu.

Paradoxne, tieto rovnaké hormóny tiež blokujú inzulínové receptory prítomné v bunkách, čím spôsobujú zníženie inzulínovej reakcie.

Tento jav je viac známy ako inzulínová rezistencia v dôsledku ktorej je zhoršená reakcia organizmu na inzulín, čo spôsobuje problémy s absorpciou glukózy a tiež s metabolizmom.

Na prevenciu vzniku tehotenskej cukrovky u žien má ľudské telo prirodzený obranný mechanizmus a to taký, že pankreas zvyšuje produkciu inzulínu ktorý má znížiť vysokú hladinu glukózy v krvi.

Na dostatočnú kontrolu vysokej glykémie pri tehotenskej cukrovke môže tehotná žena potrebovať až trikrát viac inzulínu než zvyčajne.

Zaujímavosťou je, že ochorenie sa objavuje v 24. alebo 26. týždni tehotenstva.

So zvyšovaním doby tehotenstva sa tiež zvyšuje množstvo vylučovaných placentových hormónov do krvi a to spôsobuje postupné zhoršenie inzulínovej citlivosti.

Riziko vzniku tehotenskej cukrovky sa zvyšuje v prípade že:

  • Ste staršia ako 35 rokov
  • Máte rodinnú anamnézu tehotenskej cukrovky
  • Trpíte syndrómom polycystických vaječníkov,
  • Máte obezitu
  • V minulosti ste porodila dieťa s vrodenými poruchami alebo ste už  tehotenskú cukrovku v minulosti mali

 

Test na tehotenskú cukrovku

Vyšetrenie na gestačný diabetes prebieha v 24-28 týždni tehotenstva a diagnostika prebieha “orálnym testom glukózovej tolerancie“, po ktorom Vám lekár odmeria hladina cukru v krvi.

1 hodinový Orálny glukózový tolerančný test: Pri tomto teste budete musieť vypiť roztok, ktorý obsahuje 50g glukózy. Organizmus túto glukózu rýchlo vstrebá a spôsobí zvýšenie hladiny glukózy v krvi. Po 60 minútach Vám bude odobratá vzorka krvi a vzorky ktorá sa pošle na analýzu. Podozrenie na vznik tehotenskej cukrovky vzniká v prípade, že hladina glukózy je vyššia ako 130-140 mg / dl. Pri tomto nebudete musieť dodržiavať žiadny pôst.

3 hodinový orálny glukózový tolerančný test: Táto metóda testovania sa odporúča len vtedy, keď sú predošlé výsledky pri 1 hodinovom teste na toleranciu glukózy abnormálne. Pri tomto teste budete musieť vypiť roztok obsahujúci 100 g glukózy. Hladina glukózy v krvi sa testuje štyrikrát počas troch hodín a výsledky sa následne analyzujú. Prvý test sa vykoná ešte pred vypitím glukózového roztoku a nasledujúce testy sa vykonávajú každú ďalšiu hodinu až do dosiahnutia 4 testov. Tehotenská cukrovka Vám bude diagnostikované, pokiaľ budú 2 zo 4 testov vykazovať abnormálne hodnoty.

Hladina cukru nižšia ako 140 mg / dl sa považuje za bezpečnú. V prípade hladiny cukru v krvi vyššej ako 140 mg / dl Vám bude diagnostikovaná tehotenská cukrovka.

Strava pri tehotenskej cukrovke

Vo všeobecnosti by ste sa mali zamerať na potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ako sú napríklad celozrnný chlieb, obilniny, strukoviny, ryža, cestoviny, zelenina a ovocie.

Tieto potraviny obsahujú “zdravé” sacharidy, ktoré sa do tela vstrebávajú pomalšie a nespôsobujú tak veľké zmeny hladiny cukru v krvi.  Potraviny s vysokým obsahom vlákniny a sú tiež dobré pre tráviaci systém.

Dobrá voľba pre výber zeleniny môže byť napríklad:

 

  • Brokolica
  • Špenát
  • Kapusta
  • Hlávkový šalát
  • Karfiol
  • Paprika

 

Z bielkovinových zdrojov sa zamerajte prevažne na jedenie rýb, ktoré okrem bielkovín obsahujú tiež zdraviu prospešné nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú prospešné pre vaše zdravie a zdravie vášho dieťaťa.