Možnosti v liečbe cukrovky prírodnými liečivami

Vitamíny, minerály a stopové prvky zohrávajú v liečbe cukrovky dôležitú úlohu. Môžu zmierniť jej prejavy, spomaliť progres ochorenia a v niektorých prípadoch...
tablety s bylinkami

Vitamíny, minerály a stopové prvky zohrávajú v liečbe cukrovky dôležitú úlohu. Môžu zmierniť jej prejavy, spomaliť progres ochorenia a v niektorých prípadoch takmer úplne nahradiť lieky.

Na liečbu a priebeh cukrovky do veľkej miery vplývajú živiny, ako sú minerály, vitamíny či stopové prvky, ktoré môžete telu dodať stravou, ale taktiež prostredníctvom niektorých byliniek, húb, olejov či ďalších výživových doplnkov. Cukrovku 1. typu nie je možné vyliečiť úplne, vhodné suplementy však majú pozitívny dopad na zníženie hladiny cukru v krvi či ochranu ohrozených tkanív a orgánov. Pri cukrovke 2. typu môžu prírodné doplnky výživy liečbu podporiť natoľko, že sa zaobíde bez liekov.

 

Čo sú vitamíny, minerály a stopové prvky

Predtým, než sa dostaneme k významu minerálov, stopových prvkov, vitamínov, konkrétnych výživových doplnkov či rastlín v rámci liečby a kompenzácie cukrovky, nie je na škodu, aby sme si urobili poriadok v pojmoch a dojmoch. Ak totiž pochopíte význam a funkciu týchto živín, môžete ich omnoho jednoduchšie a hlavne správne zakomponovať do vášho života (aj jedálnička).

Vitamíny sú organické zlúčeniny nevyhnutné pre normálne fungovanie organizmu. Ten si ich zároveň, až na niekoľko výnimiek, nedokáže vyrobiť sám. Majú viacero dôležitých funkcií, podieľajú sa napr. na metabolizme cukrov, tukov a bielkovín, posilňujú imunitu, spolupracujú pri mnohých dôležitých a pre život nevyhnutných procesoch.

Minerály [1] [2] a stopové prvky sú témou, v ktorej môžu mať mnohí z vás zmätok. Tieto dva pojmy sú totiž častokrát používané ako synonymá, čo nie je úplne správne, avšak ani úplne nesprávne. Zjednodušene môžeme povedať, že minerálne látky sa delia na mikro a makroprvky.

Makrovprvky, zväčša nazývané ako minerálne látky, naše telo potrebuje v o čosi väčšom množstve (nad 100 mg za deň). K makroprvkom patrí sodík, draslík, chlór, horčík, vápnik, fosfor a síra.

Mikroprvky, alebo tzv. stopové prvky, sú pre organizmus potrebné rovnako, avšak v menších množstvách (pod 100 mg za deň). Do tejto skupiny minerálov sa radí selén, zinok, železo, meď, mangán, molibdén, kobalt, chróm či jód a mnoho ďalších.

 

Vitamíny, minerály, stopové prvky a ich význam pri liečbe cukrovky

Teraz, keď viete, aké sú základné funkcie vitamínov, minerálov a stopových prvkov, sa môžeme pozrieť na tie z nich, ktoré majú významný vplyv na liečbu cukrovky. Tá je totiž ochorením, pri ktorom sa podstatne zvyšuje oxidačný stres, teda nerovnováha medzi tvorbou molekúl, ktoré škodia, a molekúl, ktoré ich eliminujú.

zena s panvicou vitaminmi a mineralmi

Zjednodušene, predstavuje enormnú záťaž na organizmus. Diabetici majú práve preto zvýšenú potrebu príjmu vitamínov, minerálov aj stopových prvkov. V prvom rade dochádza k ich rýchlejšej spotrebe, v rade druhom, organizmus musí vynaložiť väčšie úsilie na udržanie rovnováhy, na niektoré procesy ich teda potrebuje viac.

Pamätajte, že diabetici, tak ako ľudia bez tohto ochorenia, by mali dbať na dostatočný príjem všetkých dôležitých vitamínov [3] a minerálov, niektoré z nich, na ktoré sa pozrieme v nasledujúcich riadkoch, však zohrávajú o niečo dôležitejšiu úlohu.

 

Vitamín C

Prvým z vitamínov, ktorý je pri diabete nenahraditeľný, je kyselina askorbová [4], známejšia pod názvom vitamín C. Céčko je jedným z najsilnejších antioxidantov, jeho hlavnou úlohou pri liečbe, ale i prevencii vzniku cukrovky je ochrana buniek pred oxidačným stresom a voľnými radikálmi. Priemerná denná potreba vitamínu C [5] pre dospelého zdravého muža predstavuje 90, pre ženu 75 mg. Pri diabete sa zvyšuje v priemere o 35 mg za deň.

Nízke hladiny Céčka sú výraznejšie u zle kompenzovaných diabetikov. Hyperglykémia totiž spôsobuje straty tohto vitamínu. Diabetici, ktorí patria do tejto kategórie, preto potrebujú prijať minimálne 200 mg vitamínu C za deň. V prípade fajčiarov je to až 250 mg/deň.

Maximálna odporučená denná dávka vitamínu C by nemala presiahnuť 2 000 mg/deň. Céčko však patrí k vitamínom rozpustným vo vode. To, čo organizmus nespotrebuje, vylúči spolu s močom. Predávkovanie je teda nepravdepodobné, vo výnimočných prípadoch však Céčko môže spôsobiť menšie komplikácie, napr. hnačku. Nezabúdajte, že Céčko je nevyhnutné pre syntézu ďalšieho dôležitého vitamínu D [6].

 

Vitamín E

Vitamín E (tokoferol) patrí k najdôležitejším antioxidantom v organizme. Jeho hlavnou úlohou je ochrana buniek. Okrem toho stojí za normálnym rastom, fungovaním a vývinom svalov, fungovaním krvného obehu, nervového a zažívacieho systému.

Éčko patrí k prirodzeným antikoagulantom (látky znižujúce zrážanlivosť krvi) a je dôležitý aj pre zrak. Jeho nedostatok môže spôsobiť napr. sivý zákal (katarakta) či vekom podmienenú degeneráciu žltej škvrny [7]. Vitamín E je nevyhnutný taktiež pri metabolizme tukov, podpore imunity a podľa niektorých výskumov môže posilňovať účinky inzulínu.

Odporučená denná dávka vitamínu E pre zdravého dospelého človeka je 18 až 22 mg.

K výborným zdrojom vitamínu E patria takmer všetky oleje lisované za studena, pšeničné klíčky, arašidy [8], vlašské orechy, mandle, semená (najmä tekvicové, slnečnicové, ľanové, sezamové) kel (aj ružičkový) špenát a sladké zemiaky.

 

Vitamín H

Biotín alebo vitamín H pracuje v synergii s inzulínom a zvyšuje aktivitu enzýmu glukokináza, ktorý zodpovedá za správne využitie glukózy. Glukokináza sa vyskytuje iba v pečeni, pričom u diabetikov môže byť jej koncentrácia veľmi nízka. Vitamín H môže vplývať taktiež na samotnú hladinu glukózy u ľudí s cukrovkou 1. aj 2. typu.

K najlepším prirodzeným zdrojom vitamínu H patria pivovarské kvasnice, orechy (mandle, arašidy, pekanové a vlašské orechy), orechové maslá, sardinky, vajcia (najmä žĺtok) strukoviny (sójové bôby, fazuľa, hrášok), karfiol, banány a huby.

 

Vitamíny zo skupiny B

Vitamíny zo skupiny B, predovšetkým B1, B3, B6 a B12, sú pre diabetikov extrémne dôležité, a to najmä v rámci prevencie vzniku diabetických neuropatií. Dobrým zdrojom Béčok sú ryby, hydinové mäso, vajcia, mliečne výrobky, strukoviny, listová zelenina, semená a lahôdkové droždie. Z výživových doplnkov je vhodná napr. chlorela [9], ktorá je bohatá najmä na vitamín B12.

Tiamín (B1) [10] – je dôležitý pre metabolizmus sacharidov a nevyhnutný pre správnu funkciu a ochranu nervov

Niacín (B3, kyselina nikotínová) – je dôležitým hráčom pri všetkých metabolických procesoch vrátane metabolizmu sacharidov a rastu aj delenia buniek, je súčasťou viac ako 200 enzýmov, podporuje funkcie nervového, srdcovo-cievneho a tráviaceho systému

Pyridoxín (B6) [11] – zohráva dôležitú úlohu v metabolizme aminokyselín a je nevyhnutný pre správne fungovanie nervových a svalových tkanív

Kobalamín (B12) – podieľa sa na množení buniek, tvorbe červených krviniek a fungovaní CNS

Minerály a stopové prvky

Chróm [12] zlepšuje glukózovú toleranciu u ľudí s cukrovkou 1. aj 2. typu, znižuje hladinu cukru v krvi nalačno a má priaznivý vplyv na hladinu cholesterolu i triglyceridov.

Zinok je nevyhnutný pre ukladanie a spracovanie inzulínu organizmom. Výrazne nižšie hodnoty zinku majú diabetici v pankrease, čo má priamy vplyv na langhersove ostrovčeky.

Selén má silné antioxidačné vlastnosti. Predpokladá sa, že funguje taktiež ako prevencia pred vznikom cukrovky 2. typu.

Vanád [13] patrí k menej známym stopovým prvkom. Jeho užívanie zlepšuje citlivosť organizmu na inzulín, čo môže viesť k zníženiu jeho dávok. Viacero štúdií na zvieratách aj ľuďoch potvrdili súvislosť medzi hladinou vanádu a glukózy v krvi.

Vápnik spomaľuje progres samotnej cukrovky. Okrem toho slúži ako prevencia pred vznikom osteoporózy, ktorá patrí k jej častým sprievodným ochoreniam.

Horčík má priamy vplyv na reguláciu glykémie u ľudí s cukrovkou 2. typu. Hladiny tohto minerálu môžu zároveň u diabetikov klesať na nebezpečné hodnoty, a to najmä v spojení s diabetickou retinopatiou.

Draslík môže zlepšiť citlivosť na inzulín a taktiež samotnú účinnosť tohto hormónu. Nižšie hladiny draslíka sú typické najmä pre cukrovkárou, ktorí užívajú inzulín v injekčnej forme.

Bylinky môžu byť skvelou doplnkovou liečbou cukrovky a jej príznakov

Liečivé rastliny a ich význam pri liečbe cukrovky

S liečivými rastlinami či hubami sa o niečo častejšie stretnete pri liečbe cukrovky 2. typu, čo však neznamená, že neexistujú prírodné alternatívy pre „jednotkárov“. V ich prípade je však prírodná liečba zameraná skôr na diabetické komplikácie alebo hospodárenie tela s glukózou.

Liečivé rastliny [14] majú rôzne účinky. Niektoré sú využívané pre ich schopnosť znižovať glykémiu, zabraňovať jej rýchlemu nárastu, podporovať tvorbu inzulínu, zlepšovať jeho vstrebávanie či inzulínovú rezistenciu.

Diabetes je však nebezpečný aj z dôvodu tzv. pridružených ochorení. Vhodnou alternatívou sú teda všetky liečivé rastliny, ktoré majú priaznivý vplyv na nervy, cievy a niektoré orgány (pečeň, pankreas, oči atď.). Vymenovať všetky druhy nie je možné. V nasledujúcich riadkoch sa preto pozrieme na tie, ktoré sú využívané najčastejšie.

  • Jastrabina lekárska má priaznivý vplyv na znižovanie cukru v krvi.
  • Listy a vňať čučoriedky čiernej sú výborné na liečbu hemeralopie (tzv. denná slepota) a diabetických retinopatií.
  • Púpavu lekárska, čakanka, niekoľko druhov lopúchov a oman pravý patria k rastlinám s obsahom inulínu – typ vlákniny, ktorý môže znižovať glykémiu.
  • Plody arónie temnoplodej obsahujú flavonoidy, karotenoidy, anthokyany i vitamín C, podporujú prekrvenie sietnice, imunitu a trávenie, znižujú tlak, cholesterol i glykémiu a sú bohatým zdrojom vitamínov, antioxidantov a minerálov.
  • Medovka lekárska podporuje zrak a upokojuje CNS, obsahuje antioxidanty a podporuje regeneráciu pečene.
  • Pestrec mariánsky (panenský olej zo semien alebo drvené semená so šupkou) je jedinou rastlinou, ktorá preukázateľne, no najmä efektívne, regeneruje pečeň. Pozor, pri kúpe suplementov z Pestreca sa uistite, že ide o kvalitné produkty. Len tie totiž obsahujú dostatočnú dávku účinnej látky, sylamarínu.
  • Škorica [15] (pozor, len pravá, cejlónska) má silné antidiabetické účinky, znižuje hodnoty triglyceridov a „zlého“ LDL cholesterolu.
  • Gymnema lesná obsahuje tzv. gymnemové kyseliny, ktoré spomaľujú absorpciu sacharidov v čreve, čím znižujú hladinu cukru v krvi a zároveň podporujú vylučovanie inzulínu. Ďalším účinkom tejto rastliny je zníženie chuti do jedla. Extrakt z Gymnemy nájdete v populárnom výživovom doplnku Gurmar.
  • Stevia cukrová sa preslávila najmä ako sladilo, ktoré nezvyšuje glykémiu. Táto rastlina má však aj liečivé účinky. Štúdie na potkanoch napr. preukázali, že môže efektívne zvýšiť produkciu inzulínu a citlivosť tela na inzulín.
  • Tinospóra srdcolistá má antidiabetické účinky, znižuje glykémiu a podľa niektorých štúdií môže podporiť regeneráciu β‑buněk pankreasu.
  • Hnojník obecný [16] (huba) obsahuje aminokyseliny, polysacharidy, ako β-1, 3-D‑glukan a fukogalaktán, proteíny, mastné kyseliny a taktiež esenciálny stopový prvok vanád. Hnojník podporuje imunitu a má antidiabetické, antioxidačné, protinádorové a antimikrobiálne vlastnosti.
  • Huba Čaga je považovaná za malý zázrak pre diabetikov. Jej hlavným účinkom je zníženie cukru v krvi.

Doplnky výživy a ich význam pri liečbe cukrovky

Na základe vyššie uvedených informácií ste si mohli urobiť lepšiu predstavu o tom, akú dôležitú úlohu pri liečbe cukrovky zohrávajú jednotlivé vitamíny, minerály, stopové prvky, antioxidanty a ďalšie látky. Jednou z možností, ako ich môžete dodať organizmu, je konzumácia potravín s ich obsahom.

Buďme však úprimní, koľkí z nás majú problém dodržať už iba presný počet jedál a ich „správne“ zloženie.

Doplnky výživy už podľa názvu môžu byť skvelým spôsobom na doplnenie dôležitých živín, ktoré je niekedy ťažké prijať v potrebnom množstve bežnou stravou

Najjednoduchšou, najrýchlejšou a najefektívnejšou formou, ako telu dodáte to, čo potrebuje, je preto užívanie výživových doplnkov alebo tzv. suplementov.

Na trhu existujú stovky takýchto prípravkov. Rovnako ako v prípade liečivých rastlín teda nie je možné vymenovať všetky z nich. Ak sa však rozhodnete užívať výživové doplnky, sústreďte sa na tie, ktoré obsahujú vyššie vymenované živiny, ideálne ich kombinácie. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na niekoľko ďalších dôležitých živín, ktoré by mali diabetici prijímať vo vyšších množstvách.

 

Omega-3 a 6 mastné kyseliny

Medzi omega-3 mastné kyseliny [17] patrí α-linolénová, eikozapentaénová, dokozahexaénová. Tieto kyseliny sú dôležité v rámci prevencie vzniku kardiovaskulárnych ochorení, ktoré sú jednými z častých pridružených komplikácii diabetu [18].

Z výživových doplnkov vám odporúčame siahnuť po rastlinných olejoch lisovaných za studena –napr. repkový, sójový, rybací. K omega-6 mastným kyselinám patrí kyselina linolová a γ-linolénová. Aj v tomto prípade je vhodná konzumácia panenských rastlinných olejov.

 

Kyselina alfa-lipoová a gama-lipoová

Kyselina alfa-lipoová (ALA) je všestranný antioxidant, ktorý je využívaný pri liečbe diabetickej neuropatie. Niektoré štúdie ju spájajú taktiež so znížením inzulínovej rezistencie, a teda i s reguláciou glykémie.

Ďalším silným antioxidantom je kyselina gama-lipoová (GLA), ktorá môže zlepšovať funkcie nervov pri diabetickej neuropatii. Nájdete ju napr. v pupalkovom oleji alebo oleji zo semien čiernej ríbezle. GLA sa nachádza aj v suplementoch z Boráku lekárskeho.

 

L-karnitín

L-karnitín je neesenciálna aminokyselina, ktorá sa svojimi vlastnosťami podobá na vitamín B. Okrem výživových doplnkov ju nájdete napr. v pšenici, avokáde, tempehu, arašidovom masle, špargli, jahňacom mäse, mlieku, rybách či hydine.

L-karnitín podporuje tvorbu koenzýmu Q10, znižuje hladinu triglyceridov v krvi, má antioxidačné účinky, je účinný pri liečbe ochorení periférnych ciev a môže predchádzať vzniku diabetickej ketoacidózy.

 

Koenzým Q10

Koenzým Q10 sa v organizme vyskytuje prirodzene, u diabetikov však môže chýbať. Táto zlúčenina je nápomocní pri metabolizme sacharidov, čím prirodzene znižuje hladinu cukru v krvi. Vďaka schopnosti okysličovať krv je prospešná aj pri liečbe diabetickej retinopatie.

 

Taurín

Taurín patrí medzi organické kyseliny, ktoré zlepšujú viskozitu krvi. Spĺňa funkciu prevencie pred vznikom kardiovaskulárnych ochorení. Nedostatok taurínu majú najmä ľudia s cukrovkou 1. typu. Jeho najlepšími prirodzenými zdrojmi sú vnútornosti, predovšetkým srdcia. Ak sa rozhodnete pre užívanie taurínu v podobe suplementov, odporúčame sa vám poradiť s lekárom. Jeho prebytok totiž môže byť kontraproduktívny.

 

Zaexantín a luteín

Zaexantín a luteín [19] majú dôležitý význam pre oči. Ukladajú sa v žltej škvrne, kde plnia funkciu ochrany pred oxidačným poškodením voľnými radikálmi (resp. modrou zložkou svetla). Bohatým zdrojom luteínu je špenát, červené hrozno, kel, mangold, petržlen, pistácie, zelený hrášok, vaječné žĺtky či kukurica.

Zaexantín sa nachádza vo všetkej zelenej a červenej zelenine i ovocí. Oči diabetikov sú však vysoko ohrozenými orgánmi. Tieto 2 živiny by ste preto mali užívať určite aj vo forme výživových doplnkov.

Zanechať komentár