Čo je Inzulínová rezistencia a aké sú jej príznaky?

Inzulínová rezistencia trápi mnohých ľudí na Slovensku a po celom svete. Odhaduje sa, že približne 25% Američanov má inzulínovú rezistenciu, ktorá zapríčiňuje..

Inzulínová rezistencia trápi mnohých ľudí na Slovensku a po celom svete.

Odhaduje sa, že približne 25% Američanov má inzulínovú rezistenciu, ktorá zapríčiňuje zlú homeostázu glukózy a je častým problémom u ľudí s nadváhou a obezitou.

Je známe, že inzulínová rezistencia zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu a mnohých ďalších vážnych zdravotných problémov, ako sú napríklad mŕtvica a kardiovaskulárne problémy.

 

Čo je inzulínová rezistencia?

Inzulín je hormón produkovaný pankreasom, ktorý umožňuje bunkám využívať glukózu ako zdroj energie.

Bunky ľudí trpiaci na inzulínovú rezistenciu nevyužívajú inzulín efektívne, čo znamená, že absorbcia glukózy do týchto buniek je značne zhoršená.

Znížená citlivosť buniek na účinok inzulínu bráni v prenose glukózy z krvného riečiska do buniek, čo vedie k zvýšeniu glukózy v krvi. To znamená, že telo potrebuje vyššie hladiny inzulínu na zvýšenie absorpcie glukózy do buniek.

Pankreas sa potom snaží udržať krok s týmto zvýšeným dopytom po inzulíne tým, že produkuje tohto hormónu viac. Aj keď táto zvýšená sekrécia inzulínu pomáha udržiavať hladiny glukózy v zdravom rozsahu, zároveň vzniká v organizme aj zvýšená hladina inzulínu v krvi.

Túto zvýšenú produkciu inzulínu nie je pankreas schopný udržiavať stále čo postupne vedie k nahromadeniu prebytočnej glukózy v krvnom riečisku a vzniku cukrovky a ďalších zdravotných problémov.

 

Príznaky inzulínovej rezistencie

Existuje niekoľko príznakov inzulínovej rezistencie. Medzi najbežnejšie patria:

 

1. Rozšírené póry a akné

Inzulínová rezistencia spôsobuje zvýšenú produkciu mazu, ktorý spôsobuje mastnú pokožku. Jedenie stravy bohatej na sacharidy môže podporiť nadprodukciu tohto mazu a spôsobiť zväčšenie pórov a akné.

2. Syndróm polycystických vaječníkov

Inzulínová rezistencia spôsobuje hyperinzulinémiu (vysokú hladinu inzulínu v tele), čo následne vedie u žien k stavu známemu ako Syndróm polycystických vaječníkov.

Tento stav spôsobuje, že vaječníky produkujú príliš veľa testosterónu a iných hormónov, čo vedie k rastu bolestivých cystov vo vaječníkoch, ako aj k nepravidelným menštruačným cyklom.

3. Vypadávanie vlasov u žien

Okrem regulácie hladín cukru je inzulín jedným z hormónov, ktoré regulujú rast vlasov. Ženy, ktoré trpia inzulínovou rezistenciou, sú preto náchylné na plešatosť alebo alopéciu.

Pokiaľ spozorujete nevysvetliteľné vypadávanie vlasov, požiadajte svojho lekára, aby vykonal niektoré z testov hladiny glykémie a pomohol Vám tak zistiť, či je nie je vaša inzulínová citlivosť zhoršená.

4. Opuchnuté členky

Ďalším príznakom inzulínovej rezistencie sú opuchnuté členky alebo opuchy na iných miestach tela. Z dôvodu inzulínovej rezistencie môže nastať zadržiavanie tekutiny a sodíka na miestach ako sú členky a chodidlá a taktiež môže dôjsť k nadúvaniu.

5. Zvýšená hladina cukru v krvi

V prípade, že pankreas nie je schopný produkovať dostatok inzulínu alebo sú bunky na inzulín rezistentné, hladina glukózy v krvi stúpa.

V prípade, že vysoká glykémia nie je regulovaná, zvýšená hladina cukru v krvi vedie k mnohým ďalším príznakom, ako je letargia, nadmerný smäd, časté močenie a iné závažné príznaky inzulínovej rezistencie, ako je poškodenie obličiek a diabetes mellitus 2. typu.

Preto by si mali ľudia trpiaci rezistenciou na inzulín pravideľne kontrolovať hladinu cukru v krvi a dbať na vyváženú a zdravú stravu.

6. Stukovatená pečeň

Inzulínová rezistencia zhorčuje metabolizáciu tukov, ktoré majú tendenciu naakumulovať sa v pečeni a v pankrease. Nahromadenie tuku v pečeni môže spôsobiť jej závažné poškodenie a nadmerné zväčšenie. V najhoršom prípade môže dôjsť až k cirhóze a rakovine pečene

7. Arterioskleróza

Inzulínová rezistencia sa považuje za jednu z príčin aterosklerózy, známej tiež ako artérioskleróza. Pri tomto ochorení dochádza ku kôrnateniu a akumulácii LDL cholesterolu, tuku a vápnika vo vnútri ciev čo často vedie k problémom so srdcom a vysokým krvným tlakom.

Arterioskleróza môže byť tiež príčinou mŕtvice, angíny, srdcového záchvatu a ochorenia periférnych tepien.

 

Test na inzulínovú rezistenciu

Neexistuje žiadny špecifický test, ktorý dokáže priamo odhaliť rezistenciu na inzulín. Lekár Vám môže urobiť celkový klinický obraz a ak máte zvýšenú hladinu glukózy, triglyceridov a LDL cholesterolu a nízku hladiny HDL cholesterolu, môže to znamenať, že máte inzulínovú rezistenciu.

Lekár Vám môže spraviť nasledovné laboratórne testy:

1. Test hladiny glukózy v krvi nalačno. Pokiaľ sa preukážu vysoké hodnoty glykémie nalačno, môže to značiť zhoršenú inzulínovú odozvu.

2. Test glykovaného hemoglobínu HbA1c. Vďaka tomuto testu je možné zistiť priemernú hladinu glukózy v krvi za posledné 2 – 3 mesiace. Táto hladina sa určí meraním množstva hemoglobínu viazaného na glukózu (glykovaného hemoglobínu). Táto metóda je tiež známa ako test A1c.

3. Lipidový profil. Jediný test, ktorý meria hladiny cholesterolu LDL, HDL a triglyceridov. Zvýšené hladiny cholesterolu LDL a triglyceridov môžu naznačovať, že máte inzulínovú rezistenciu.

 

Potraviny, ktoré pomáhajú zlepšiť inzulínovú citlivosť

Pokiaľ bola u Vás diagnostikovaná inzulínová rezistencia, pravdepodobne si myslíte, že budete musieť žiť s neustálymi problémami, ako je hyperglykémia a mnohé ďalšie, ktoré sa s týmto ochorením spájajú.

Toto ochorenie je často len varovným signálom, ktorým telo hovorí, aby ste venovali viac pozornosti životnému štýlu a zaradili do svojho denného harmonogramu pohyb a stravu, ktorá nebude Váš zdravotný stav ešte zhoršovať.

Na začiatok skúste znížiť konzumáciu spracovaných potravín, ako sú biela ryža, biely chlieb, cestoviny z bielej múky a sladené vody. Tieto potraviny sa trávia až príliš rýchlo a drasticky zvyšujú hladinu glukózy v krvi.

Častá konzumácia týchto potravín kladie na pankreas veľký stres čo môže spôsobiť poškodnie beta buniek a spustiť zápalové procesy.

Mali by ste tiež obmedziť množstvo prijatých nasýtených tukov, ktoré sa často spájajú práve s inzulínovou rezistenciou. Namiesto nenasýtených tukov sa skúste zamerať na potraviny, ktoré obsahujú nenasýtené tuky, ktoré zlepšujú lipidový profil a môžu zlepšiť inzulínovú citlivosť

Medzi potraviny, ktoré môžu znížiť inzulínovú rezistenciu patria napríklad:

1. Avokádo

Niektorí ľudia sa snažia vyhnúť potravinám, ako je napríklad avokádo, pretože obsahujú mononenasýtené tuky. V skutočnosti môžu tieto potraviny spomaliť uvoľňovanie glukózy do krvného riečiska, čím sa zníži množstvo uvoľňovaňovaného inzulínu.

2. Chia semienka

Chia semienka sú dobrým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré pomáhajú zlepšiť inzulínovú citlivosť a tým sa lepšie využitie glukóza na energiu. Chia semienka sú tiež skvelým zdrojom horčíka, vlákniny, draslíka, železa, kyseliny listovej a vápnika.

Štúdie ukazujú, že Chia semienka môžu zlepšiť glykémiu, citlivosť na inzulín a lepšie zvládať cukrovku.

3. Panenský olivový olej

Rovnako ako avokádo, olivový olej obsahuje mononenasýtené tuky, ktoré stimulujú uvoľňovanie leptínu (hormónu potláčajúceho chuť do jedla), ktorý navyše zlepšuje inzulínovú citlivosť.

4. Škorica

Štúdie ukazujú, že škorica môže pomôcť svalovým bunkám a bunkám pečene lepšie reagovať na vyplavený inzulín, čo môže podporiť spaľovanie tukov.

Pravideľné užívanie pol čajovej lyžičky škorice deňne (ktorú si môžete pridať napríklad do nízkotučného jogurtu) Vám môže pomôcť zlepšiť inzulínovú citlivosť a dosiahnuť lepšie hodnoty glykémie.

 

Inzulínová rezistencia je bežný problém týkajúci sa ľudí na celom svete a prevalencia tohto ochorenia sa stále zvyšuje. Zhoršená inzulínová citlivosť môže viesť k vzniku cukrovky 2. typu a spôsobiť ďalšie závažné problémy, pokiaľ sa nezačne ihneď liečiť.

Pokiaľ u seba spozorujete niektoré z vyššie uvedených príznakov, uistite sa, že navštívite svojho lekára, ktorý vykoná niektoré z testov na presnejšie určenie diagnózy.

(P.S. Podľa štúdie je možné inzulínovú rezistenciu radikálne znížiť vďaka nízko kalorickej diéte, o ktorej sa viac dočítate tu).

Leave a comment

Send this to a friend