10 skvelých potravín pre diabetikov

Správny jedálniček je pre diabetikov kľúčový.

Je ideálny na udržiavanie normálnej hladiny cukru v krvi a pomáha pri boji s touto chorobou.

Veľa potravín má schopnosť udržať hladinu cukru pod kontrolou, zmierniť priebeh a zlepšiť celkový zdravotný stav.

Vybrali sme pre vás 10 potravín, ktoré vám pomôžu vašu glykémiu držať na uzde.

 

1) Čučoriedky

cucoriedkyJednou z vhodných potravín pri cukrovke sú práve čučoriedky. Obsahujú antokyány – flavónoidné látky. Sú nositeľmi farebnosti ovocia aj zeleniny.

Vo forme glykozidov sa vyskytujú v prírode.

Takisto obsahujú antioxidanty, ktoré vychytávajú voľné radikály.

Jedným z nich je kyselina ellagová, ktorá dokáže okrem iných prospešných látok znižovať hladinu cukru v krvi.

 

 

 

2) Škorica

skoricaŠkorica je ďalšou vhodnou potravinou pri diabete.

Pomáha zvyšovaním citlivosti voči inzulínu.

Mierne teda tiež znižuje hladinu cukru v krvi.

Okrem iného pomáha znižovať hladinu LDL cholesterolu, čo je tiež prospešné. Zaradiť ju do jedálnička je preto veľmi vhodné.

 

 

 

 

 

3) Strukoviny

strukovinyNapríklad cícer či fazuľa majú nízky glykemický index.

Prijímanie týchto potravín spôsobuje to, že glukózu do krvi uvoľňujú postupne a nespôsobujú žiadne výkyvy hodnôt.

Mnoho výskumov preukázalo ich prospech, pretože obsahujú aj veľa vlákniny a vitamínov.

 

 

 

 

 

 

4) Aloe vera

Výskumy dokazujú, že ďalšou vhodnou potravinou pri znižovaní hladiny glukózy v krvi je Aloe.

Keďže aloe prispieva aj k znižovaniu hladiny lipidov v krvi okrem znižovaniu cukru je vhodné zaradiť aloe medzi doplnky stravy pri liečbe cukrovky.

 

 

 

 

 

5) Kapusta

 

 

 

Kapusta je pri cukrovke vhodná pretože na ňu pôsobí prostredníctvom antioxidačných účinkov.

Obsahuje veľké množstvo dôležitých a prospešných látok, ktoré telu pomáhajú s cukrovkou sa popásť, a ktoré by ľudia s cukrovkou mali užívať vo zvýšenej miere.

Obsahuje najmä vitamín K a C, ale aj mangán, vlákninu  či pyridoxín (vitamín B6).

Zároveň kapusta obsahuje veľmi malé množstvo cukru čo znamená, že sa opäť bavíme o potravine s nízkym glykemickým indexom, ktorú diabetici môžu užívať ako v surovej, tak i vo varenej forme.

 

 

 

6) Avokádo

avokadoAvokádo je plodom, ktorý si miesto v jedálnom lístku určite zaslúži.

Okrem nenasýtených mastných kyselín, ktoré obsahuje má v sebe aj veľa prospešných vitamínov.

Sú nimi napríklad vitamín C a E či B6 – pyridoxín, B1 – tiamín, minerály ako sú meď a draslík.

Avokádo pomáha znižovať ako hladinu cholesterolu tak aj inzulínu.

 

 

 

 

 

7) Špargľa

sparglaJej výhodou je veľmi nízky obsah uhľohydrátov.

Obsahuje antioxidanty prospešné pre náš organizmus.

Tak isto má nízky glykemický index.

Obsahuje mnoho vitamínov skupiny B.

 

 

 

8) Červená Cibuľa

cervena cibulaV cibuli sa nachádza látka allicín.

Ten dokáže znížiť hladinu cukru v krvi, preto klesá aj závislosť od inzulínu.

Cibuľa upravuje takisto hladinu cholesterolu.

Allicín je vhodný aj na udržiavanie krvného tlaku.

Cibuľu môžete jesť na rôzne spôsoby, či surovú alebo ju upravíte tepelne.

 

 

 

 

 

 

9) Cesnak

Cesnak je tiež bohatý na allicín.

Množstvo polysacharidov v cesnaku dosahuje 27%.

Hodnota glykemického indexu je 10.

Pri jeho konzumovaní nedochádza k zvyšovaniu cukru v krvi.

Okrem toho má pozitívny vplyv aj na imunitný a kardiovaskulárny systém.

Jeho konzumácia pôsobí preventívne proti vírusom aj baktériám.

Výrazne skracuje dobu trvania liečby chrípkových ochorení.

 

10) Ovsené vločky, otruby

ovsene vlockyDôležitou zložkou pri vločkách, či podobných potravinách je vláknina.

Jej prijímanie v dostatočnom množstve s tekutinami upravuje trávenie a metabolizmus cukrov.

Tie sa vstrebávajú pomalšie a hladina cukru v krvi je ustálenejšia.

 

 

P.S. Pokiaľ sa chcete detailne naučiť, ako dlhodobo udržiavať glykémiu na zdravej hodnote a vyhnúť sa tak mnohým komplikáciám, ktoré s ňou súvisia, môžete sa o konkrétnych postupoch a receptoch dočítať v knihe Dia receptov.

dia recepty banner

Leave a comment